امروز جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته بندی سایت
برچسب های مهم
پیوند ها
دو مقوله محارب و مفسدفی الارض از عناوین فقهی هستند که پس از انقلاب اسلامی به اقتضای اصل چهارم قانون اساسسی وارد قوانین جزایی ایران شدند. این دو مفهوم از مفاهیم بحث برانگیز بوده و در باب ماهیت آنها میان فقها اختلاف مشاهده می شود. ثنویت یا یگانگی دو موضوع محاربه و افساد فیالارض از مباحث بسیار مهم فقه جزایی است. برخی متون فقهی و نیز برخی قوانین به تبع قرآن کریم این دو عنوان را در کنار هم ذکر کردهاند، به گونهای که موهم این معناست که این دو، یک جرم به شمار میروند. در مقابل برخی از فقیهان در ضمن بحث از جرائمی نظیر به آتش کشیدن منازل، تکرار قتل بردگان و غیر مسلمانان و ... متعرض عنوان افساد شده و مرتکبان اعمال مزبور را به عنوان مفسد فیالارض مستحق مجازات قتل یا قطع دانستهاند. در پارهای مواد قانونی نیز افساد فیالارض جرم مستقلی از محاربه تلقی شده است. اما در سیر واکاوی بر اساس مستندات فقهی می توان به تعریفی متقن از این دو مقوله دست یافت که مطابق آن مجازات محارب، موارد مذکور ر آیه محاربه و مجازات مفسد به دلیل عدم وجود نص تعزیز می باشد که بنابر صلاحدید حاکم اسلامی، مجازات متناسب با جرم تعیین می گردد. لیکن نگاهی عناوین مجرمانه علیه امنیت نشان می دهد که این دو عنوان در سیاست کیفری قانون گذار با دیدگاهی توسعه ای ، در عرصه های گوناگون تبلور یافته اند. بخش عمده عنوان محاربه و مفسدفی الارض در جرایم علیه امنیت، مربوط به مواردی است که لطماتی متوجه نظام سیاسی می شود.
کلمات کلیدی: جرم، قانون، مجازات، مفسد، محارب
جامعه اسلامي به عنوان يك سيستم اجتماعي كامل و پيشرفته كه از طرف آفريننده يكتا طرح ريزي شده است . در بطن خود برنامة كمال اعضاي خويش را دنبال ميكند. اعضايي كه بايد در يك محيط سالم و صالح قدم گذارند، رشد كنند. رشد دهند و در عين كمال بدرود حيات گويند. پس براي اين اهدف و درك آنها توسط اعضاي اين جامعه نياز به قوانين كمال يافته است. قوانيني كه تمام جهات زندگي اجتماعي را در نظر گرفته و حتي پا را فراتر گذاشته و در صدد اصلاح زندگي شخصي افراد بر آيد. چيزي كه ما عيناً د رقوانين اسلامي ميبينيم. شارع مقدس به عنوان خالقي كه مصلحت هر شخص را بهتر از خود شخص ميداند هر سه جنبه زندگي فرد را از نظر دور نداشته و روابط شخص را با خويشتن و شخص با جامعه و شخص با خالق را در نظر گرفته است و انسان به عنوان موجودي جايز الخطا گاهاً پای بر حرمتها مينهد و ديد اسلام به اين انسان نه به عنوان فردي بيمار و عخصري خطرناك و نه با ديدي انتقام جويانه مجرم را انسان خطا كاري ميداند كه بايد اصلاح شود تا علاوه بر آگاه كردن مجرم زمينة پيشگيري را نيز فراهم آورد. در تقسيم بندي جرايم در اسلام شاهد هستيم كه سه دسته كلي وجود دارند كه سه نوع حق را مورد تجاوز قرار ميدهند. حق الله، حق الناس و حق النفس، ولي گاهاً ميبينم كه جرائمي وجود دارند كه فقط متجاوز به يكي از اين حقوق نيستند، بلكه گاهي دو حّق و يا هر سه حق را مورد تجاوز قرار ميدهند. یکی از مهم ترین جرایمی که باعث سلب نظم و امنیت اجتماع می شود محاربه است که شارع مقدس حد آن را تعیین و مجازات شدیدی برای آن مقرر داشته است. در قوانین موجود، گاه عنوان افساد در کنار محاربه و گاه به عنوان جرمی مستقل مطرح شده و در مورد اخیر، گاه مجازات مفسد به صورت دقیق و روشن بیان شده و گاه بدون تصریح به مجازات او، به همین مقدار بسنده شده است که مرتکب به مجازات مفسد یا محارب محکوم خواهد شد. گاه نیز قانونگذار، عنوان مجرمانة عمل را محاربه قرار داده، لکن از جرم مزبور، افساد فیالارض را اراده کرده است.
در متون فقهی نیز جز در موارد محدودی بحث خاصی به افساد اختصاص داده نشده، بلکه در لابهلای مباحث فقهی، گاه علت مجازات قتل برخی از مجرمان مفسد فیالارض بودن مرتکبان عنوان شده است. برجسته نبودن عنوان افساد در متون فقهی و طرح مباحث آن در ضمن موضوعات دیگر، موجب بروز این شبهه شده است که اصولاً جرمی تحت عنوان افساد فیالارض وجود ندارد. علیرغم آنکه موضوع افساد و مصادیق آن، مورد توجه برخی فقها و حقوقدانان قرار گرفته است، اما در هیچ یک از منابع موجود فقهی و حقوقی، بحث مبسوطی از مصادیق، گستره و ارکان جرم افساد چنانکه شایستة چنین جرم با اهمیتی است به عمل نیامده است و و فقط بعضی از فقها یا مفسران اسلامی، چه شیعه و چه سنی، جرمهای خاصی را عنوان افساد فی الارض مطرح کرده و مجازات مرگ را برای آن در نظر گرفته اند. مثلاً از جمله مواردی که افساد تلقی شده، کفن دزدی در صورت عادت به آن، زورگیری، آتش زدن خانه های مردم و تخریب اماکن عمومی است. محاربه در معنای کلی یعنی بر هم زدن نظم عمومی جامعه و اعلان جنگ با نظام اسلامی از طرق مختلف از قبیل استفاده از سلاح های گرم و سرد و غیره جهت ارعاب مردم و تشویش اذهان عمومی و ایجاد اختلال در نظم جامعه توسط فرد یا افراد و یا گروه های سازمان یافته . همچنین مستفاد از روایت مذکوره با عنایت به فرموده امام(ع) که فرموده است« فعقر در می یابیم که غرض از اشتهار سلاح، ارتکاب جنایت است و ترساندن مردم و ایجاد ناامنی در میان ایشان، کمترین مرتبه محاربه است. به دیگر سخن کسی که سلاح در دست گرفته و به سوی گروهی ازمردم نشانه رفته است و تنها قصد سلب امنیت مردم را دارد، اگر قصد جان مال و یا ناموس مردم را داشته باشد به طریق اولی محارب است و از این طریق نیز قطعا امنیت و آسایش عمومی سلب می شود(عبادیان، میثم، 1392، ص2).
در قوانین موجود گاه عنوان افساد در کنار محاربه و گاه به عنوان جرم مستقل مطرح شده است و در مورد اخیر، گاه مجازات مفسد به صورت دقیق و روشن بیان شده و گاه بدون تصریح به مجازات او به همین مقدار بسنده شده سات که مرتکب به مجازات مفسد یا محارب محکوم خواهد شد. گاه نیز قانونگذار عنوان مجرمانه عمل را محاربه قرار داده لکن از جرم مزبور افساد فی الارض را اراده کرده است. در متون فقهی نیز گاه علت مجازات قتل برخی از مجرمان مفسدفی الارض بودن مرتکبان عنوان شده است. برجسته نبودن عنوان افساد در متون فقهی و طرح مباحث آ« در ضمن موضوعات دیگر موجب بروز ای شبهه شده است که اصولا جرمی تحت عنوان افسادفی الارض وجود ندارد.علی رغم آنکه موضوع افساد مصادیق ان مورد توجه برخی از فقها و حقوقدانان قرار نگرفته است، اما هیچ یک از منابع موجود فقهی و حقوقی بحث مبسوطی از مصادیق، گسترد و ارکان جرم افساد به عمل نیامده است( همان، ص4).
دسته اي از جرايم كه از فقه اسلام وارد حقوق موضوعه ايران شده است حدود مي باشد. محاربه و افساد في الارض يكي ازاقسام حدود مي باشند. محارب اسم فاعل از باب مفاعله مي باشد كه ريشه آن حرب است و حرب در لغت به معناي جنگجو و پيكارگراست. افساد نيز از ريشه فسد به معناي تباهي، فتنه، نابودي و ... آمده است. عده اي افساد في الارض و محاربه را دو جرم مستقل مي دانند و عده اي مخالف اين عقيده هستند.در اين رابطه چنين به نظر مي رسد كه قانون گذارجمهوري اسلامي ايران افساد في الارض را جرمي مستقل از محاربه مي داند. چراكه در قوانين مختلف از قبيل: قانون اخلالگران اقتصادي، قانون مبارزه با مواد مخدر،قانون عبوردهندگان ازمرزها و...به اين موارد اشاره نموده است. قانونگذار در تعریف محارب می گوید هركس برای ایجاد رعب وهراس وسلب آزادی وامنیت مردم دست به سلاح ببرد محارب ومفسد فی الارض می باشد واز این تعریف استفاده می شود كه در صدق محاربه لازم است شخص محارب انگیزه ایجاد رعب وهراس عمومی را داشته باشد.ماده 183 قانون قدیم: هركس كه برای ایجاد رعب وهراس وسلب آزادی وامنیت مردم دست به اسلحه ببرد محارب ومفسد فی الارض می باشد. فقهادر تعریف محارب گاهی به تجرید و سلاح وگاهی به حمل سلاح وگاهی آشكار ساختن آن تغبیر كردهاند و ظاهرا مقصود همگی آنان یك چیز است و آن عبارت از همان داشتن سلاح ودست بردن به آن می باشد، به منظوراین كه دیگران را بترساند هرچند تهدید كننده، شخص واحدی بوده باشد. چنانكه صاحب جواهر درشرح قول محقق كه می فرماید:«لاخافة الناس» اضافه می فرمایند«ولوواحد علی وجه یتحقق به صدق ازاده الفساد فی الارض» وتردیدی نیست كه قصد اخافه در تحقق محاربه لازم است واین كه بعضی از فقها فرموده اند:مجرد ظاهر كردن سلاح برای تحقق محاربه كافی است هرچند قصد تهدید واخافه وجود نداشته باشد صحیح نخواهد بود. دلیل براین كه محاربه یكی از حدود شرعیه است آیه شریفه است كه می فرماید:«انماجزا الذینیحاربون الله ورسوله یسعون فی الارض انیقتلوااوویصلبوااوتقطع ایدیهم وارجلهم من خلاف اوینفوا من الارض ذلك لهم خزی فی الدنیا ولهم فی الاخره عذاب عظیم»( سوره مائده آیه 33) .
قانونگذار عنوان مفسد را نیزیكی از عناوین مستقل قرارداده وحكم محارب را درباره آن جاری می نماید چنان كه خواهد آمد. در خصوص موضوع فوق در قانون جدید مجازات اسلامی ماده 279 چنین اشعار می دارد:«محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است. به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چن شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمیشود. مسئله اصلی و نکته قابل ذکر دیگر آنکه برخی از فقهای ما معتقد هستند که جرم محاربه و افساد فیالارض دو جرم متفاوت نیستند، بلکه در واقع افساد فیالارض از آثار جرم محارب است. به عنوان نمونه قاچاقچیان موادمخدر را به استناد قانون مجازات اسلامی، محارب و مفسد فیالارض میشناختیم. در حالی که بنا به آن تعریفی که قانون از محارب به دست داده بود، رفتار آنها اساساً با رفتار محارب تطبیق نداشت. به این ترتیب حال برای اینکه عمل قاچاقچیان موادمخدر با محاربه تطبیق ندارد، مفسد فیالارض از محاربه جدا شد.
طبق ماده 286 قانون مجازات اسلامی جدید: «هر کس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش موادسمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها شود، به گونهای که موجب اخلال شدید در نظم عمومیکشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصییا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شود، مفسد فیالارض محسوب و به اعدام محکوم میشود.» تبصره این ماده نیز مقرر کرده است: «هرگاه دادگاه از مجموع ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومی، ایجاد ناامنی، ایراد خسارت عمده و یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع و یا علم به موثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نکند، چنانچه جرم ارتکابی مشمول مجازات قانونی دیگری نباشد، با توجه به میزان نتایج زیانبار جرم به حبستعزیری درجه ۵ یا ۶ محکوم میشود.» بسیاری از اعمال، تحت شمول این ماده قانونی قرار خواهد گرفت. در عین حال ما تعریف جامعی از افساد فیالارض در این ماده نمیبینیم. ضمن اینکه لغاتی نظیر گسترده، وسیع، شدید و…مبهم هستند. لذا در این پژوهش سعی بر آن داشته تا ضمن تطبیق قوانین قدیم با جدید و بررسی موضوع در فقه محاربه و مفسد فی الارض را تحلیل و بررسی کرده ومشخص نماییم که محاربه با افساد فی الارض از لحاظ لغوی و اصطلاحی یک معنا و مفهوم را داشته یا اینکه به طور کلی متفاوت می باشند البته هر چند این موضوع بررسی فقهی است ولی بهتر است که در نزد حقوقدانان داخلی کشور این موضوع بررسی گردد.
فهرست مطالب
1-3- معنای ومفهوم محاربه و مفسدفی الارض.. 16
1-3-2- محاربه در قرآن كريم. 17
1-4- محاربه و افساد فی الارض در اصطلاح فقها و حقوقدانان. 20
1-4-1- تعریف جرم محاربه از نظر فقها20
1-4-2- تعریف جرم افساد فی الارض.. 24
1-4-3- تعریف جرم محاربه و افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی. 25
1-5- رابطه افساد في الارض ومحاربه27
فصل دوم: بررسی و تحلیل محاربه و مفسدفی الارض در قانون مجازات اسلامی. 29
2-2-2-5-رابطه عليت بين فعل مرتكب و نتيجه مجرمانه. 35
2-3-1-1-بر هم زدن امنيت و ايجاد رعب و وحشت از طريق سرقت مسلحانه و قطع الطريق.. 36
2-3-1-1-4-وجوه اشتراك با جرم محاربه. 37
2-3-1-1-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 37
2-3-1-2-قيام مسلحانه عليه حکومت اسلامی. 38
2-3-1-2-4-وجوه اشتراک با جرم محاربه. 39
2-3-1-2-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 39
2-3-1-3-نامزد تصدي يكي از پستهاي حساس حكومت كودتا39
2-3-1-3-4-وجوه اشتراک با جرم محاربه. 40
2-3-1-3-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 40
2-3-1-5-تشكيل يا اداره دسته يا جمعيت غير قانوني. 41
2-3-1-5-4-وجوه اشتراک با جرم محاربه. 43
2-3-1-5-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 44
2-3-1-6-تحريك نيروهاي خودي به تمرد يا تسليم. 44
2-3-1-6-4-وجوه اشتراک با جرم محاربه. 45
2-3-1-6-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 45
2-3-1-7-همكاري با دولتهای خارجي متخاصم. 46
2-3-1-7-4-وجوه اشتراك با جرم محاربه. 46
2-3-1-7-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 46
2-3-1-8-سوء قصد به جان رهبر يا يكي از رؤساي قواي سه گانه و مراجع بزرگ تقليد. 47
2-3-1-8-4-وجوه اشتراك با جرم محاربه. 48
2-3-1-8-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 48
2-3-1-9-جعل اسكناس و اسناد بانكي به قصد اخلال در نظام كشور48
2-3-1-9-4-وجوه اشتراك با جرم محاربه. 50
2-3-1-9-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 50
2-3-1-10-اجتماع و تباني بر ضد امنيت داخلي يا خارجي كشور51
2-3-1-10-4-وجوه اشتراك با جرم محاربه. 52
2-3-1-11-سرقت مسلحانه در شب.. 52
2-3-1-11-4-وجوه اشتراك با جرم محاربه. 53
2-3-1-11-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 53
2-3-1-12-آتش زدن اموال به قصد مقابله با حكومت اسلامی. 54
2-3-1-12-4-وجوه اشتراك با جرم محاربه. 55
2-3-1-12-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 55
2-3-1-13-نهب، غارت و اتلاف اموال با قهر و غلبه. 56
2-3-1-13-4-وجوه اشتراك با جرم محاربه. 56
2-3-1-13-5-وجوه افتراق با جرم محاربه. 56
2-3-2-مصادیق قانونی افساد فی الارض.. 57
2-3-2-1-قانون مبارزه با مواد مخدر57
2-3-2-2-قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا، اختلاس و كلاهبرداري. 58
2-3-2-3-قانون اخلال گران اقتصادي. 58
2-3-2-4-قانون مجازات جرائم نيروهاي مسلح. 60
2-3-2-5-قانون مجازات عبور دهندگان از مرزها60
2-3-2-6-قانون تشديد مجازات جاعلان اسكناس.. 61
2-3-2-7-قانون تشديد مجازات محتكران و گرانفروشان. 61
2-3-2-8-قانون مجازات فعاليت كنندگان در امور سمعي بصري. 63
2-3-2-9-قانون مبارزه با قاچاق انسان مصوب28/4/1383. 64
فصل سوم :بررسی و تحلیل فقهی محاربه و مفسدفی الارض.. 64
3-2-1-بررسي عنوان محاربه در آیه. 65
3-2-2-بررسی عنوان افساد در زمين. 80
3-2-2-1-مراد از افساد در زمين. 81
3-2-2-2-جمع ميان دو عنوان محارب ومفسد فى الارض.. 85
3-2-2-3-آيا افساد فی الارض به تنهايي، موضوع برای جواز حکم قتل مي باشد؟92
3-3-بررسی روايات خاصه درباره موضوع حد محارب. 93
3-3-1-صحيحه محمد بن مسلم از امام باقر(ع):93
3-3- 2-روايت على بن حسان از امام باقر(ع):95
3-3-3-روايت مدائنى از امام رضا(ع) :97
3-3-6-روايت احمد بن فضل خاقانى:99
3-3-8-روايت صحيحه ضريس از امام صادق(ع):100
3-3-9-روايت جابر از امام صادق(ع):101
3-4-ديدگاه علمای اهل سنت در باب محارب. 102
3-5-ديدگاه اهل سنت در باب حکم محارب.. 106
3-5-2 -قائلان به غير حبس.. 108
3-6-محارب در متون حديثي مذاهب اربعه109
3-7-بررسی مفهوم محاربه و بغي (جرم سياسي)112
3-7-2-نظريات مختلف در مورد بغي ( جرم سياسي )115
مبلغ قابل پرداخت 26,800 تومان
برچسب های مهم
وای فای خودتو ضد هک کن! در این مطلب قرار است به شما روش های ویژه و کارآمدی رو آموزش بدیم تا به وسیله ی آن امنیت حداکثری WI FI خود را تامین کنید. این روش ها کاملا عملی و تست شده هستن و برای راحتی شما به صورت ویدیو با زبان فارسی می باشند. در ادامه این مطلب با ما همراه ... ...
فارسی ساز Watch Dogs 2 نسخه PS4 ... ...
پیش خرید فارسی ساز Watch Dogs ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده داشتید؟ مسجدنما، ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟ آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟ آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده داشتید؟ مسجدنما، ... ...
تاریخ اساطیری ایراننویسنده:ژاله آموزگار نسخه: الکترونیکی(pdf) مولف در این کتاب به زبانی ساده تاریخ اساطیری ایران را با تکیه بر متنهای کهن ایران به رشته تحریر کشیده است .وی نخست درباره واژه "اسطوره "و نحوه به وجود آمدن اساطیر و منافع اسطورهشناسی اشاره نموده، سپس منابع ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده داشتید؟ مسجدنما، ... ...
عنوان پاورپوینت درسی: دانلود پاورپوینت جهاد درس 12 پیام های آسمان پایه نهمفرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 29 همراه با پاسخ فعالیت ها، سوالات متن و خودت را امتحان کن پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب ... ...
دانلود بسته آماده چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما آیا همیشه دنبال منبعی مطمئن و با طراحی حرفهای برای محتوای فرهنگی بودهاید؟آیا دغدغه تأمین محتوا مطابق با مسائل روز را داشتهاید؟آیا دوست داشتید در فعالیتهای فرهنگی مشارکت کنید، اما نیاز به محتوای آماده داشتید؟ مسجدنما، ... ...
پاورپوینت درس دهم تاریخ تحلیلی صدر اسلام یهودیان در تراز قرآن فرمت فایل : pptx قابل ویرایش تعداد اسلاید : 24 ویژگی فایل : این پاورپوینت شامل تمامی متن درس به همراه فعالیت ها و پژوهش ها و ... می باشد. این پاورپوینت منطبق با اخرین تغییرات کتاب با استفاده از افکت ها ، ... ...
جزوه عالی و کامل تایپ شده تحلیل سازه 1 + فایل های همراه آماده برای دانلود است. مشخصات جزوه دانشگاه: اراک استاد: دکتر زکیان فایل های همراه: منبع، تمرین ها و جواب ها، امتحان پایانی، ویس و .... کیفیت: عالی دانلود نمونه ... ...
عنوان مبحث: سوالات نهاد تاریخ تحلیلی صدر اسلام مبحث نگاه تاریخی به دین مسیحیت همراه با پاسخ شامل: 6 جلسه تعداد صفحات: 10 سوالات و جواب ها بصورت تایپ شده با فونت استاندارد می باشد که قابلیت سرچ در زمان آزمون را دارد سوالات ترم جدید همراه با پاسخ برای نمره 20 ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
کتاب حل المسائل و پاسخنامه شیمی عمومی سیلبربرگ شامل 350 صفحه ... ...
کتاب "هنر و معماری اسلامی" نوشته رابرت هیلن برند، یک منبع معتبر و جامع برای درک عمیقتر از زیباییها و ظرافتهای هنری و معماری در فرهنگ اسلامی است. این اثر با تحلیل دقیق جزئیات و سبکهای مختلف، الهامبخش پژوهشگران و علاقهمندان به تاریخ هنر محسوب میشود. مطالعه ... ...
عنوان مبحث: سوالات نهاد مبحث بازخوانی وصیت امام خمینی همراه با پاسخ شامل: 3 جلسه تعداد صفحات: 5 سوالات و جواب ها بصورت تایپ شده با فونت استاندارد می باشد که قابلیت سرچ در زمان آزمون را دارد سوالات ترم جدید همراه با پاسخ برای نمره 19 به بالا فرمت: pdf ... ...
پاورپوینت درس هشتم تاریخ تحلیلی صدر اسلام جنگ افروزی مشرکان کارزار بدر و احد فرمت فایل : pptx قابل ویرایش تعداد اسلاید : 32 ویژگی فایل : این پاورپوینت شامل تمامی متن درس به همراه فعالیت ها و پژوهش ها و ... می باشد. این پاورپوینت منطبق با اخرین تغییرات کتاب با استفاده ... ...
پاورپوینت درس نهم تاریخ تحلیلی صدر اسلام جنگ افروزی مشرکان؛ از احزاب تا ابلاغ برائت فرمت فایل : pptx قابل ویرایش تعداد اسلاید : 33 ویژگی فایل : این پاورپوینت شامل تمامی متن درس به همراه فعالیت ها و پژوهش ها و ... می باشد. این پاورپوینت منطبق با اخرین تغییرات کتاب با ... ...
دانلود حل المسائل و پاسخنامه فیزیک پایه 1 هریس بنسون ترجمه: محمدرضا بهاری ویژه مهندسین رشته مکانیک ... ...
عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره غافر و راز سرانگشتان درس 12 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش تعداد اسلاید: 26 پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و ... ...
عنوان پاورپوینت درسی: پاورپوینت الدرس السادس (آنّه ماري شيمِل، تَرجَمَةُ الْفِعْلِ الْمُضارِعِ 2) درس 6 عربی یازدهم ریاضی و تجربیفرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 32 پوشش کامل درس به همراه معنای متن، پاسخ فعالیت ها و تمرینات پاورپوینت قابل ویرایش با محیط ... ...
جلد دوم کتاب حکمت (Human Health Guide) که با عنوان: «راهنمای سلامت انسان» میباشد نوشته هری بی جوزف ترجمه فارسی پی دی اف کتاب «راهنمای سلامت انسان» (Human Health Guide) نوشتهی هری بی. جوزف (Harry B. Joseph) راهکاری جامع و عملی برای بهبود سلامتی جسمی و روحی ارائه ... ...
پاورپوینت درس پنجم تاریخ تحلیلی صدر اسلام از هجرت مسلمانان به حبشه تا هجرت به یثرب فرمت فایل : pptx قابل ویرایش تعداد اسلاید : 27 ویژگی فایل : این پاورپوینت شامل تمامی متن درس به همراه فعالیت ها و پژوهش ها و ... می باشد. این پاورپوینت منطبق با اخرین تغییرات کتاب با ... ...
دانلود جزوه خلاصه [انسان شناسی فرهنگی] - دانیل بیتس، فرد بلاگ - محسن ثلاثی- پیام نور -با دو فرمت word و pdf انسانشناسی فرهنگی گاها مردمشناسی اجتماعی هم نامیده میشود کارش مطالعه عمیق فرهنگ و جامعه انسانی است. در انسانشناسی فرهنگی، تفاوت ها و شباهت های اجتماعی و فرهنگی ... ...
نوع فایل: power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها: 34 اسلاید قسمتی از متن پاورپوینت: چو قران بخوانند ، دیگر خموش به آیات قران فرا دار گوش وَ اِذا قُــرِاءَ القُـــــران ،فَاستَمِعــوا لَه وَ اَنصتـوُا لَعَلَّکُم تُرحَموُن قران ... ...
با این راهنمای جامع، به دنیای شگفتانگیز تعمیر نور و چراغ معابر قدم بگذارید، با انواع مختلف چراغها، اصول عیبیابی و تعمیر آنها آشنا شوید و با به کارگیری دانش و مهارت خود، به روشنایی بخشیدن به شهرها و ارتقای ایمنی عبور و مرور کمک کنید! نور و چراغ معابر، نقش حیاتی در ... ...
عنوان پاورپوینت: پاورپوینت تضاد و اختلاف نظرهای خود را چگونه مدیریت کنیم تفکر و سبک زندگی پایه هفتم فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 29 قسمتی از متن: اختلاف بین افراد، بخشی از زندگی است. افراد معمولاً درباره موضوعات مختلف با یکدیگر اختلاف سلیقه ... ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یاپر فروش ترین های فورکیا
پر بازدید ترین های فورکیا